Login
+Follow

Tillbaka efter 26 År…

By Henrique Merisalo on 2016.05.17 In Personligt Vandring

Vi är precis hemkomna efter en underbar tredagars minisemester i Kiruna. Här uppe bodde jag för 26år sedan och det var en magisk upplevelse när jag siktade Kirunagruvan och planet satte däcken i marken…

När planet landade möttes vi av fjälluft och kyliga vindar! Här nere i söder (Göteborg) har vi den senaste tiden varit bortskämda med riktiga sommartemperaturer på 20-25 grader.

Snön låg kvar på sina håll och sjöarna är fortfarande frusna. Vi hämtade ut hyrbilen och körde mot centrum, trots att det var många år sedan sist så kände jag igen mig! Vi checkade in på vårt hotel och sen for vi iväg mot Jukkasjärvi! Här ute står tiden verkligen still, allt är precis som jag kom ihåg det. Det är bara ishotellet som sakta smälter i vårsolen som gör oss påminda om att tiden faktiskt går framåt. Eftersom det fortfarande är off season så låg Jukkasjärvi tomt och öde, men ack så vackert!

Efter Jukkas så körde vi in mot stan och jag letade upp vår lägenhet där vi bodde under våra två år här uppe, även den var sig lik:) Vi tog en sväng upp på Luossabackens topp för att njuta av utsikten över fjäll, gruva och Kiruna stad, detta fick avrunda dag ett.

R0000629_Fotor R0000640_Fotor R0000644_Fotor R0000648_Fotor R0000658_Fotor R0000666_Fotor

Dag 2

Efter en ordentlig frukost körde vi mot Abisko-Riksgränsen-Narvik. Första stoppet blev berget Nuolja i Abisko. Vi vandrade upp mot toppen men efter trädgränsen tog det stopp eftersom det fortfarande låg en hel del snö kvar och vinden friskade i ordentligt! Vi vände neråt och hittade en fin plats med utsikt över Lapporten där vi njöt av varm choklad och mackor. Sedan gick färden vidare mot Riksgränsen, där blev det ytterligare ett stopp för lunch! Vädret blev allt sämre då vi korsade gränsen och åkte in i Norge. Snöblandat regn, 4 grader och hård vind gjorde oss påminda om hur fort vädret svänger runt här uppe! Väl i Narvik slog det oss hur grönt och fint lanskapet var jämfört med Kirunas bruna och helt färglösa landskap. Tänk va mycket det gör att Narvik är en hamnstad! Vi körde upp mot Narviksfjället och därifrån njöt vi av utsikten öven Narvik, fjorden och ovädret som drog in.

R0000711_Fotor R0000713_Fotor R0000735_Fotor R0000744_Fotor R0000746_Fotor R0000769_Fotor R0000766_Fotor R0000763_Fotor

Dag 3

Som grande finale på resan åkte vi mot Nikkaluokta för att gå mot Kebnekaise fjällstation. Vi visste att vandringssäsongen drar igång först i jun-jul så det infann sig en viss ovisshet hurvida vi kunde gå eller ej…mycket riktigt så låg det en hel del snö kvar på leden, men vi kom iaf ca 5km innan vi fick vända:)

Dessa dagar har bjudit på nostalgi, äventyr och storslagna vyer. Vi kommer tillbaka men då får det bli under sommar/höst perioden.

Tack Kiruna & Min underbara fru för detta äventyr.

R0000891_Fotor R0000889_Fotor R0000877_Fotor R0000866_Fotor R0000862_Fotor R0000832_Fotor R0000824_Fotor R0000814_Fotor

0 Responses to "Tillbaka efter 26 År…"